Het lukt goed, omdat ik compleet mezelf ben
Vrolijk en jong van geest
Als hij mag omschrijven wat voor soort docent hij is, lacht Mitch breeduit: “Ik sta heel blij voor de klas, misschien soms zelfs wat druk. Lesgeven vind ik gewoon ontzettend leuk; ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Vaak ben ik er al vroeg om mijn lessen voor te bereiden. Mijn vak is heel geschikt voor een actuele aanpak. Via de lesstof en de verhalen kom ik bij de omgang met de kinderen. Ik wil ze graag laten geloven dat ze hun doel kunnen bereiken. Soms niet per se rechtdoor, een afslag kan ook.” Mitch is nooit streng, wel consequent en duidelijk. Leerlingen krijgen bij hem veel vrijheid en kunnen zelf dingen ontdekken. Zelf is hij ook jong van geest en houdt van pionieren en afwisseling. “We bepalen samen de sfeer en gaan met een respectvolle manier met elkaar om. Een goede band is de basis voor een goede sfeer. Samen is geloof ik wel mijn sleutelwoord.”
Meer dan alleen lesgeven
De keuze voor de mix in niveaus is heel bewust. Via een specifieke manier van handelen steeds weer een fijne les hebben, dat is voor Mitch de uitdaging. “Ik vind het fijn om met inhoud bezig te zijn. Daarom heb ik ook een master gedaan. Als ik didactiek en pedagogiek mooi samenbreng, dan werk ik automatisch aan die band. De mate waarin ik met aardrijkskunde bezig ben wisselt en dat past juist goed bij mij.” Het is inmiddels zijn negende jaar op Groenewald. Na twee jaar daarvoor vol boeiende ervaringen op andere scholen geniet Mitch van de klik die hij ervaart op deze dorpsschool. “Er is hier een typische ons kent ons sfeer en er zijn weinig ordeproblemen. Met 1450 leerlingen in een best compact gebouw komen we elkaar veel tegen. Gezellig dus en ook hard werken. Ik geef een grote hoeveelheid lessen en daar horen voorbereidingen bij. Daarnaast zijn er projectgroepen, overleggen en ouderavonden. Het is meer dan alleen lesgeven - ik ben zelden om 16.00 uur klaar.”
Een dagelijkse glimlach
Mitch waardeert vooral de openheid van leerlingen. Open in wat hen bezighoudt, wat ze meemaken of willen bereiken. “Dat groeien in hun bewustzijn van de wereld doen ze zo mooi hardop”, glundert Mitch. “Echt, dat vrije vind ik geweldig. Weet je hoe laatst mijn les begon? Met: Meneer, wat heeft u grijze haren! Dat vind ik zo’n spontaan leuk begin van het uur. Elke dag is anders, zelfs ieder moment. Mijn missie is ook om de kinderen plezier te brengen. Dit lukt goed, omdat ik compleet mezelf ben. Ik ben thuis niet anders dan hier en geef veel energie aan de klas. Dat verdienen de leerlingen. Tuurlijk ben ik ’s avonds moe, maar dit is hoe ik het doe. Het lukt trouwens ook goed, omdat ik veel vertrouwen en steun krijg van mijn collega’s. Ons MT is heel betrokken en iedereen wordt zeer gewaardeerd om wie die is. Zo bezien kan ik hier wel veertig jaar werken. Of ik het doe, weet ik niet, haha. Wel is het fijn om die dagelijkse glimlach te voelen.”
Groei is fijn voor iedereen
Waar hij eerder nog aan het onderzoeken was, des te zekerder is Mitch de laatste vijf jaar over wat hij wil. Behalve docent en mentor - een rol die hij overigens met passie vervult - is hij nu ook docentenbegeleider. Mitch coacht zowel nieuwe als ervaren collega’s en vertelt wederom met bevlogenheid over deze functie. “Toen ik hier zelf stagiair was, ben ik heel goed begeleid in deskundig docent zijn - vooral in mezelf zijn! Dus bij het lezen van de vacature twijfelde ik geen moment. Tijdens de opleiding heb ik geleerd om fijne feedback te geven en mensen bewust te maken van hun handelen in de klas. En ik kan steeds zorgvuldiger luisteren; iets wat me door mijn onrustige aard soms moeite kost. Bovenal vind ik het gewoon fijn om collega’s wegwijs te maken en te helpen. Als ik vijftien jaar terugkijk ben ik heel mooi gegroeid van student naar docent en adviseur. Dat is ook mijn motto: blijf jezelf ontwikkelen. Ook kleine stappen hebben veel effect of kunnen inspirerend werken. Groei is fijn voor iedereen; voor jezelf én voor collega’s en leerlingen. Dat gevoel aan het eind van de dag samen iets geleerd te hebben geeft mij heel veel voldoening!”
Lees ook:
Interview Sharon van Dael, docent muziek op scholengemeenschap Philips van Horne in Weert
Interview Mano Pallandt, teamleider op het Dendron College in Horst
Interview Eva Brauers, ondersteuningscoördinator op het Stella Maris College in Meerssen
Visie Horizon 2025
Nieuwsgierig geworden naar een baan in het onderwijs? Ga naar onze vacaturesite