Als je affiniteit hebt met jongeren en het verlangen om mensen iets te leren, dan is het onderwijs de juiste plek.
De weg naar docent Nederlands
Ze studeerde eerst management, economie en recht, maar stopte na de propedeuse omdat de opleiding niet bij haar paste. Vervolgens koos ze voor geschiedenis aan de hogeschool Fontys in Sittard. In deze studierichting was moeilijk werk te vinden. Daarom besloot ze om Nederlands te gaan studeren. Ze maakte de overstap naar de eerstegraadsopleiding na het voltooien van de tweedegraadsopleiding. Toen ze voor het eerst voor de klas stond waren de leerlingen aarzelend. Hoe kun je Nederlands onderwijzen als het niet je moedertaal is? Maar ze wist al snel de leerlingen te overtuigen.
Betrokkenheid bij leerlingen
"Ik stel hoge eisen aan de leerlingen, dat past bij mijn persoonlijkheid. Ik wil dat ze goed presteren", vertelt Vio. Haar streven om het beste uit haar leerlingen te halen, weerspiegelen haar passie voor het onderwijzen en haar betrokkenheid bij de groei en ontwikkeling van haar leerlingen. “Ik hecht veel waarde aan de relatie met de leerlingen en benadert ze positief. Ik wil een rolmodel zijn, vooral voor de leerlingen die Nederlands niet leuk vinden”.
Om haar kennis en persoonlijke groei verder te ontwikkelen, gaat Vio binnenkort een nieuwe uitdaging aan. Ze start een cursus Zweedse en Italiaanse taal aan Tilburg University om haar eigen professionalisering te bevorderen.
Het gaat verder dan alleen lesgeven
Voor Vio gaat het verder dan alleen lesgeven. Ze deelt: "Ik geniet ervan om met jonge mensen te werken, hen te vormen en te beïnvloeden op een positieve manier. Je moet van je beroep houden, van het werken met mensen en hen begeleiden. Soms geef je hun levenslessen mee. Als docent blijf je hen bij. Als je affiniteit hebt met jongeren en het verlangen om mensen iets te leren, dan is het onderwijs de juiste plek."
Dit schooljaar is ze ook mentor van een klas in het tweede leerjaar van het atheneum. "Het is spannend omdat ik er geen ervaring in heb, maar de school biedt veel hulp en ondersteuning. Ik hoop dat het goed zal verlopen. Ik ben een soort 'moedertje' voor hen, en dat vind ik geweldig. Dat ze mij vertrouwen en bij me terecht kunnen om dingen te bespreken."
Op de vraag waar ze het meest trots op is als ze kijkt naar wat ze in korte tijd heeft bereikt, antwoordt ze met een glimlach op haar gezicht: "Ik ben trots op het feit dat ik na veel studeren mijn diploma heb behaald en nu les mag geven aan de bovenbouw."
Lees ook:
Interview Bora Uludag, docent Duits op Compass in Brunssum
Interview Mitch Geenen, docent aardrijkskunde op Groenewald in Stein
Interview Mano Pallandt, teamleider op het Dendron College in Horst
Interview Eva Brauers, ondersteuningscoördinator op het Stella Maris College in Meerssen
Interview Sharon van Dael, docent muziek op scholengemeenschap Philips van Horne in Weert
Visie Horizon 2025
Nieuwsgierig geworden naar een baan in het onderwijs? Ga direct naar de vacaturesite