2-10-2024 woensdag 2 oktober 2024

Succesvolle samenwerking tussen BiblioNu en Raayland College

woensdag 2 oktober 2024

Op donderdag 19 september vond de feestelijke heropening van de schoolbibliotheek van het Raayland College plaats. Tijdens deze feestelijke middag werden de resultaten van een jaar intensieve samenwerking gepresenteerd in het bijzijn van wethouder Daan Janssen. Komende jaren willen beide partijen deze samenwerking voortzetten.

Tijdens het implementatiejaar is er hard gewerkt om 'de Bibliotheek op School' tot een succes te maken. Er zijn leescoördinatoren aangesteld, doelen opgesteld op basis van monitorresultaten, en docenten getraind, allen met ondersteuning van en in samenwerking met de mediacoach van BiblioNu. Daarnaast werden diverse activiteiten georganiseerd, zoals schrijversbezoeken van onder anderen Splinter Chabot en Margje Woodrow. Nieuw op het Raayland is het leesbevorderingsprogramma het 'Limburgs kwartiertje' waarbij alle docenten en leerlingen, één week lang, tussen 9:00 en 9:15 een boek lezen in de klas.

Er is in het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan een aantrekkelijke inrichting van de bibliotheek, en de collectie is zowel geactualiseerd als uitgebreid. Ook de komende tijd blijft de focus liggen op aanschaf van jeugd- en Young-Adult boeken die aantrekkelijk zijn voor de leerlingen. Naast de rijke jongeren collectie op school kunnen leerlingen ook boeken lenen bij de BiblioNu vestigingen in Venray en Horst. Via de gratis transportservice kan een leerling zelfs boeken bestellen bij alle Limburgse openbare bibliotheken. De leerlingen en docenten krijgen vanaf begin 2025 via de Online Bibliotheek toegang tot een landelijke collectie met e-books, luisterboeken en tijdschriften.

Directeur-bestuurder van BiblioNu Fons Steggink en rector van het Raayland College Bas van Rooijen onderstreepten beiden in hun speech dat er goed werk is verricht en het belang van de benodigde ondersteuning vanuit Gemeente Venray om de pilot om te zetten naar een structureel programma. Een programma dat van cruciaal belang is aangezien 24% van de jongeren in Nederland risico heeft op laaggeletterdheid. De kosten hiervan zijn 1,13 miljard op jaarbasis voor de samenleving (PwC 2018).

Fons Steggink, directeur-bestuurder BiblioNu: “Door deze duurzame samenwerking aan te gaan is er veel meer aandacht voor taal en mediawijsheid. Gezien de huidige landelijke cijfers is het super belangrijk dat wij hierin blijven investeren.”

Bas van Rooijen: “We willen iedereen bedanken die zich het afgelopen jaar heeft ingespannen om dit tot een groot succes te maken. De collectie is enorm uitgebreid en de bieb heeft een moderne uitstraling gekregen. Dit resulteert erin dat het uitlenen van boeken is verdubbeld afgelopen jaar. Leerlingen moeten lezen, maar komen ook vrijwillig langs om boeken te lezen.  We hopen deze succesvolle samenwerking voort te zetten, maar hiervoor is steun van de gemeente essentieel”.