In gemengde groepen, met leerlingen van verschillende niveaus, kiezen de deelnemers twee boeken uit een zorgvuldig samengestelde selectie. Deze boeken, gekozen en gelezen door de docenten, mogen de leerlingen houden om ze later nog eens te lezen op hun favoriete plek. De leesclubs worden gestimuleerd door een unieke beloning: betrokken leerlingen krijgen een vrijstelling voor bepaalde opdrachten Nederlands.
Dagelijks lezen is niet alleen een verplichting, maar ook een plezier. Op school én thuis ontdekken de leerlingen hoe lezen hen inspireert en samenbrengt. De gesprekken over boeken worden gevoerd in diverse vormen, zoals discussies, theateractiviteiten en via een quiz. Via sociale media delen de leerlingen hun ervaringen met lezen, waarbij ze laten zien hoe boeken nieuwsgierig maken en mensen verbinden.
Met deze aanpak geeft het Graaf Huyn College een signaal af: lezen is niet alleen waardevol voor de taalontwikkeling, maar ook voor het begrip van de ander en de wereld om ons heen. Deze nominatie is een welverdiende erkenning voor de school en haar betrokken docenten.