Je zit sinds 2017 in de raad van toezicht van LVO, wat zijn jouw hoogtepunten?
"Als langstzittend lid van de raad van toezicht bij LVO heb ik in mijn tijd als toezichthouder roerige periodes meegemaakt. Op verzoek van LVO besloot ik in 2017 een toezichthoudende rol op me te nemen. Al snel kwam ik terecht in een ernstige crisis: de examencrisis in Maastricht. De hele organisatie stond op scherp, en het ging niet meer om onderwijs, maar om politiek. Toch was mijn motivatie om het beste voor de leerlingen te doen sterker dan ooit. Ik wilde dat de kinderen veilig, goed onderwijs zouden krijgen en dat ouders zonder zorgen konden vertrouwen op de school van hun kinderen. Die inzet heeft me, samen met een vastberaden team, door deze crisis heen geholpen."
"Onderwijs geven aan kinderen dat is voor mij de basis van de samenleving."
Sinds 2018/2019 zijn er bij LVO veel dingen anders geworden. Wat is merkbaar?
“Het belangrijkste is dat onderwijs weer op de eerste plaats staat. Onderwijs vormt de basis van een gezonde maatschappij, waarin welvaart en welzijn groeien. Bij LVO zijn we erin geslaagd om een stabiele, rustige leeromgeving te creëren waar alles in dienst staat van goed onderwijs voor leerlingen. Zo dragen we bij aan een toekomst waarin de volgende generatie sterk en goed voorbereid de samenleving in gaat.”
Welke veranderingen en ontwikkelingen in het onderwijs hebben de meeste indruk op je gemaakt tijdens jouw tijd als lid van de raad van toezicht?
“De grootste indruk maakt het besef dat onderwijs in de kern nauwelijks is veranderd: klaslokalen zien er al 100 jaar hetzelfde uit, met circa 25 leerlingen die in de schoolbanken zitten en luisteren naar een docent. Dat laat enerzijds zien dat deze aanpak werkt, maar de samenleving is intussen ingrijpend veranderd. De uitdaging nu is om onderwijs echt te laten aansluiten op de moderne maatschappij, zodat scholen relevant blijven en leerlingen goed voorbereid de toekomst ingaan. We staan op het punt om die transformatie mee te maken.”
Wat zijn volgens jou de belangrijkste stappen die de scholen hebben gezet op het gebied van onderwijskwaliteit?
“De belangrijkste stap in onderwijskwaliteit is dat scholen en docenten zelfreflectie en zelfbewustzijn centraal hebben gesteld. Waar voorheen alleen de inspectie oordeelde over de kwaliteit van het onderwijs, kijken docenten nu kritisch naar hun eigen werk en dat van collega’s. De beste verbetering op het gebied van kwaliteit!”
“Zorg dat kinderen vaardigheden aanleren waar ze de rest van hun leven iets aan hebben.”
Hoe zie je de toekomst van het onderwijs in de komende jaren? Welke kansen of uitdagingen verwacht je?
“De komende jaren brengt het onderwijs in Limburg zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Het leerlingenaantal stabiliseert en groeit licht, maar de samenstelling verandert: er is een afname van geboortes bij autochtone Limburgers en een toename van kinderen met een niet-westerse achtergrond. Je ziet de populatie van kinderen bij de basisschool veranderen en dat gaat doorstromen naar het vo. Dit vraagt om een docententeam dat hiermee om kan gaan. Tegelijkertijd gaat een groot deel van het team juist richting pensioen. We hebben daarom veel jonge instroom nodig, wat lastig is door de beperkte Nederlandse arbeidsmarkt. De uitdaging ligt in het aantrekken en trainen van docenten die de diversiteit en hoge motivatie van de nieuwe generatie leerlingen goed kunnen ondersteunen.”
"Onderwijs draait om kinderen. Het is essentieel dat toezichthouders, bestuurders en docenten zich op de werkvloer blijven begeven om écht te zien wat er speelt."
Wat geef je vanuit je ervaring als toezichthouder in het onderwijs mee?
“Onderwijs draait om de kinderen en nieuwsgierigheid naar het onderwijs zelf is essentieel. Voor iedereen in het onderwijs - van docenten, ondersteunende personeel, leidinggevenden tot bestuurders en toezichthouders - is het belangrijk om de werkvloer te blijven opzoeken. Ga in de klas zitten, proef de sfeer, en ga in gesprek met leerlingen en docenten. Zo weet je wat er echt speelt en wat de kinderen ervaren.”