Het project startte met de Nederlandse taal. Zo bezochten de NT2-leerlingen van ISK-Emmacollege op dinsdag 21 en woensdag 22 mei het Nederlandstalige Taaldorp. Tijdens dit evenement dompelden zij zich onder in diverse alledaagse situaties, variërend van een bezoek aan de bakker tot een consult bij de tandarts. In totaal waren er 21 verschillende situaties te bezoeken, waarbij iedere leerling aan de hand van een eigen routekaart alle situaties doorliep. Op donderdag 23 mei stond het internationale Taaldorp op het programma, waarbij leerlingen van het Bernardinuscollege, het Sint-Janscollege en het Maria Sibylla Merian Gesamtschule (Herzogenrath-Kohlscheid) de kans kregen om voor hen vreemde talen: Nederlands, Duits en Frans, te oefenen. Al deze gesprekken werden gevoerd met enthousiaste taalvrijwilligers, die de leerlingen hielpen om hun communicatieve vaardigheden verder te ontwikkelen.
Bijzonder was dat er bij deze editie vanuit verschillende scholen grote interesse in het project werd getoond. Zo nam ook Het Hooghuis ZuidWest ISK uit Oss met een aantal klassen deel aan één van de taaldorp rondes. Zij zijn voornemens om het project aankomend schooljaar op hun eigen locatie te organiseren. Daarnaast was er ook een delegatie van docenten van Taalrijk EOA Horst aanwezig om het project aan den lijve te ervaren.
Het Taaldorp-concept, oorspronkelijk door SCHUNCK, Bureau Taalminners en docente Marlène Mertens (ISK-Emmacollege) samen ontwikkeld voor de ISK in Brunssum, biedt de NT2-leerlingen de mogelijkheid om in een nagebootst dorp realistische taalsituaties te ervaren. Zo kunnen zij oefenen met het spreken van de taal. Het project is een waardevol instrument gebleken om spreek- en gespreksvaardigheden te verbeteren, wat over het algemeen als het moeilijkste wordt ervaren bij het leren van een nieuwe taal. Anderzijds is het Taaldorp een ideale manier om burgerschapsvaardigheden te bevorderen.