12-6-2024 woensdag 12 juni 2024

Feest op Sint-Janscollege!

woensdag 12 juni 2024

Na jaren van bouwoverlast werd de nieuwbouw van het Sint-Janscollege op vrijdag 7 juni officieel geopend door wethouder van onderwijs Jordy Clemens en rector Frans Erfkemper. Na toespraken van beiden werd het beeld ‘de Sint-Jan’ van Piet Killaars, dat jaren de voorgevel van het oude schoolgebouw sierde en dat nu terugkeert nabij de nieuwbouw, onthuld. Aansluitend werd door aanwezigen het glas geheven op de succesvolle afronding van het bouwproject. De opening van de nieuwbouw was het begin van een vol programma tijdens het aansluitende feestweekend.

Ook voor alle leerlingen van het Sint-Janscollege was het namelijk feest. In de avonduren waren alle leerlingen uitgenodigd voor een feestavond in het paviljoen dat opgebouwd was op het buitensportterrein. Naast een DJ, die de hele avond voor dans- en feestmuziek zorgde, was het optreden van John Tana voor velen het hoogtepunt van de avond. Luidkeels werden zijn vele hits meegezongen door de leerlingen en ging het dak eraf tijdens deze uitermate geslaagde en gezellige avond.

Op zaterdag 8 juni werd het programma hervat met een samenzijn voor oud-collega’s van het Sint-Janscollege. Meer dan 60 oud-collega’s waren aanwezig en haalden, onder het genot van een lichte lunch, herinneringen op aan vroeger tijden. Natuurlijk kregen zij ook de kans om het nieuwe gebouw te bewonderen, waarbij velen onder de indruk waren van de uitstraling en (onderwijskundige) mogelijkheden van het nieuwe Sint-Jan.

Als laatste waren oud-leerlingen aan de beurt. Meer dan 2300 oud-Sint-Janners vonden hun weg naar hun oude school. Dankzij het schitterende weer ontstond er al snel een festivalsfeer in en buiten de gezellig volle feesttent, waar velen genoten van het weerzien met oud-klasgenoten, waarvan sommigen meer dan 60 jaar geleden hun diploma behaalden op het Sint-Janscollege. Onder het genot van een hapje en drankje werden ook hier herinneringen opgehaald en verbaasden velen zich tijdens het open huis over het moderne nieuwe schoolgebouw. Ondanks het feit dat het oude Sint-Jan er niet meer is leven de herinneringen voort in de verhalen van de vele duizenden die hier de afgelopen decennia vertrokken zijn met een diploma. En het nieuwe Sint-Jan zal vanaf vandaag onderdeel zijn van het verhaal dat de huidige en aankomende Sint-Janners delen tijdens een volgende reünie.

Sint Jan Feest John Tana