13-6-2024 donderdag 13 juni 2024

Leerlingen Het Bouwens winnen ontwerpwedstrijd

donderdag 13 juni 2024

Zes groepjes middelbare scholieren presenteerden hun ideeën tijdens de spannende ontwerpwedstrijd voor een Toverland-achtbaan. De winnaar krijgt een exclusieve rondleiding bij de Limburgse achtbaanbouwer Vekoma. De pitches waren van een hoog niveau, waardoor de jury, bestaande uit een docent van Fontys Venlo, Celeste Theelen en Tessa Maessen van Toverland, en Koen Maessen van Vekoma, een moeilijke taak had om de beste te kiezen.

Opvolging Toverland Experience
De ontwerpwedstrijd volgt op de Toverland Experience van 18 april, toen Fontys Venlo met 100 havo 4-leerlingen uit de regio Toverland bezocht. Dit bezoek was geen uitstapje, maar bedoeld om een kijkje in de technieksector te bieden. Fontys Venlo University of Applied Sciences, Attractiepark Toverland en attractiefabrikant Vekoma Rides organiseerden dit initiatief om technische opleidingen en banen in de regio te promoten. Tijdens deze dag leerden de leerlingen alles over G-krachten, elektrische aandrijving, draaimechanismen en lanceersystemen. Met deze kennis konden de leerlingen deelnemen aan de achtbaanontwerpwedstrijd.

Goede vertegenwoordiging van Het Bouwens
Een groepje van Het Bouwens excelleerde met hun concept voor de "Magische Jungle – Edens Quest". Deze achtbaan combineert avontuur met ecologie. De groene baan slingert door de jungle, terwijl de rode trein tussen de bomen raast. Het groepje dacht aan alle details, van een goed uitgeruste werkplaats tot evacuatieprocedures bij calamiteiten, en een speciale attractie voor jongere kinderen die te klein zijn voor de achtbaan. Ze creëerden zelfs 3D-geprinte items en miniatuurmodellen van de ingang en sfeerbeelden. Hun beloning is een exclusieve rondleiding bij Vekoma.

Een ander groepje van Het Bouwens viel op door hun technische innovatie. Hun achtbaan "Bajo el Aqua" speelt zich gedeeltelijk onder water af, met een buis waardoor de achtbaan boort. Kleine kinderen kunnen in speciale ballen over hetzelfde water lopen, wat het plezier vergroot voor deze doelgroep. Vekoma en Toverland hadden dit unieke concept nog nooit eerder gezien. Deze baan verdiende terecht een extra prijs voor zijn technische diepgang.

Relevant artikel

Omroep Peel en Maas - Leerlingen Bouwens winnen ontwerpwedstrijd voor achtbaan in Toverland

20240603 0043
20240603 0050