22-8-2024 donderdag 22 augustus 2024

Workshop Verkeersveiligheid: “Die fiets hebben we echt niet gezien!”

donderdag 22 augustus 2024

Vandaag en morgen geeft touringcarchauffeur Maurice van Dijk van Munckhof lessen Verkeersveiligheid op het Dendron College in Horst. Hij probeert bij ongeveer 300 nieuwe brugklassers, van het vmbo, havo en vwo, bewustzijn te creëren. Wat ziet een chauffeur van een groot voertuig wel en wat ziet die niet? Dit gebeurt in het kader van de jaarlijkse introductieweek van de middelbare school.

“Hebben jullie enig idee wat een dode hoek is?”, klinkt het woensdagochtend vanuit de achterplaats van het Dendron College in Horst. De eerste klas, een groep van ongeveer 25 leerlingen staat aandachtig te luisteren. Een enkele vinger wordt opgestoken en de vraag wordt beantwoord. Nog een beetje verlegen komen de leerlingen later achter de chauffeur aan en lopen ze naar de bus. “Laten we gaan kijken wanneer jullie mij wel of niet zien. Welke vrijwilliger wil achter het stuur zitten?”

Terwijl de leerlingen meedoen aan een aantal oefeningen, wordt er gegiecheld. Er zitten vier jongens met hun ogen dicht in de bus. Ondertussen vraagt touringcarchauffeur Maurice een aantal leerlingen om stilletjes voor de bus te gaan zitten. Tenslotte zet hij een fiets voor de touringcar. “Laten we nu eens kijken wat jullie zien”, zegt hij. De jongens komen een voor een achter het stuur zitten en zeggen allen maar drie leerlingen te zien. De groep die buiten bij de bus staat, weet al beter.

“Die fiets hebben we echt niet gezien. Dat verbaast ons”, zeggen Max Rietveld (11), Juul Franssen (11), beiden uit Tienray, Thijs Hermans (11) uit Sevenum en Jesse Driessen (12) uit Meterik. Nu ze uit de bus zijn gestapt en zich weer bij hun klas hebben gevoegd, zijn er een aantal meiden aan de beurt. Met pionnen gaan ze de dode hoek van de bus bepalen. Het is een oefening die zorgt voor veel verbazing, want deze dode hoek is veel groter dan de leerlingen van tevoren dachten.

“En wat hebben jullie nu geleerd?” “Dat we altijd minimaal drie meter afstand moeten houden”, klinkt het. Docent en organisator van de introductieweek, Anique van Alst-Pfennings, is ook nieuwsgierig en neemt zelf ook nog even plaats achter het stuur. “Ik ben nog even de bus in gesneakt, want ik ben zelf eigenlijk ook wel heel nieuwsgierig wat buschauffeurs zien van achter hun stuur.” Volgend jaar organiseert iemand anders de introductieweek, maar als het aan haar ligt, is een workshop als deze weer onderdeel van het programma.

Voor touringcarchauffeur Maurice is het ook geslaagd. “Ik vind het heel leuk, maar natuurlijk ook verstandig dat we dit doen. Dat het nodig is, bleek deze week al toen de leerlingen met drie, vier man naast elkaar fietsten om boeken te gaan halen. Ze hebben vaak niet in de gaten hoe grote voertuigen, zoals bussen, vrachtwagens, maar ook tractoren zich door het verkeer bewegen en brengen zichzelf daardoor onnodig in gevaar.” Voor Munckhof was het vanzelfsprekend om mee te werken. Verkeersveiligheid is altijd een hot topic voor de organisatie.