23-9-2024 maandag 23 september 2024

Sophianum: internationale repetitie voor uniek Erasmus concert

maandag 23 september 2024

Leerlingen van de Kopernikusschule en Widukind Gymnasium uit Duitsland, de Good Hope School en La Salle College uit Hong Kong, en de Benchamarachuthit School en Anuban Ban Nong Khal School uit Thailand reisden af naar Nederland. Samen met leerlingen van het Sophianum verzamelden ze zich in de aula van de oude schoollocatie in Nijswiller.

Dit internationale gezelschap gaf een concert op het Sophianum in Gulpen, bestaande uit 70 deelnemers: spelende leerlingen en docenten, en een koor van zingende leerlingen. Na een eerste kennismaking werden de groepen op instrument ingedeeld en begonnen de repetities. Sommige leerlingen hadden hun eigen instrument niet mee kunnen nemen, waardoor instrumenten uit Nederland geleend moesten worden. Dankzij social media wisten ze snel voldoende instrumenten te verzamelen, zelfs meer dan nodig.

De sfeer werd steeds beter naarmate de repetities vorderden. Muzikanten van verschillende scholen hielpen elkaar met het lezen van de partituren of het stemmen van hun instrumenten. Het koor oefende apart in een lokaal. Ook brugklassers van het Sophianum deden mee, ook voor hen werd het een onvergetelijke ervaring.

De gastleerlingen verbleven bij leerlingen en gastgezinnen. De gastgezinnen reageerden enthousiast en zorgzaam. Eén gezin had zelfs een grote hoeveelheid zwarte thee ingeslagen, nadat ze hadden gehoord dat hun gasten daar dol op waren. Het was hartverwarmend om te zien hoe de gasten werden verwelkomd in hun tijdelijke 'thuis'. Het maakte niet uit of de leerlingen uit Hong Kong, Duitsland of Nederland kwamen: muziek bracht iedereen samen, wat wederom werd bewezen.

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs

uitstekend onderwijs