Het raadsel van ieder kind ontrafelen - elke dag weer
Magische momenten
Werkplezier zit voor Donny ook in kleine dingen. Zo vindt hij het fantastisch als oud-leerlingen blijven komen en vertellen hoe het met ze gaat. Over hoe bijzonder een les of docent destijds voor hen was. “Die betrokkenheid … daar doe je het voor. Ik zie dat het begint bij docenten en hun passie voor het vak. Vanuit daar vormen we een sterk team - een fundament waarop leerlingen kunnen groeien. We staan echt samen om hen heen, met de ouders. Dat is soms magisch en daar ben ik trots op!”
Verschillende rollen
Samen creëren is waar Donny vandaan komt. Hij deed toneelacademie en begon tien jaar geleden als regisseur en docerend theatermaker. “Processen ontstaan organisch, net als een loopbaan. Ik heb vaak energie voor dingen en bijt me ergens in vast. Ik was al snel mentor en groeide mee met de klas. Daarna rolde ik in andere functies: leerling coördinator, procesbegeleider middenbouw en nu teamleider. Ik werk vanuit wat me energie geeft en vraag me vaak af: wat heb ik te halen of brengen? Volgens mij zijn we allemaal continu in ontwikkeling, ieder op een eigen manier.”
Mist hij het lesgeven?
“Niet het voor de klas staan, wel het contact met de leerlingen. Donny blijft ‘op de vloer’ door iedere ochtend bij de deur te staan en leerlingen te verwelkomen. Hij praat graag met nieuwe collega’s over de liefde voor hun vak. Hoe ze hun vonkje aan kinderen overbrengen. “Lesgeven daagt je uit om jouw verhaal op een mooie manier neer te zetten. Nieuwsgierig zijn naar de leerlingen én je bewust zijn van hoe jouw docentenhart klopt, tussen alle creaties en ideeën in. Creatief leren gaat over kennis en skills en is bovenal een ontmoeting.”
Visie met een vuurtje
“Wat wij doen is leerlingen ‘wakker maken’. Hen inspireren om in beweging te komen voor wat hen drijft; om hun beste zelf te ontdekken. Dat lukt goed als je onderwijs laat aansluiten op de ontwikkelfases van kinderen. En de lesstof op manieren en momenten aanbiedt die passen bij de fysieke, cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling. We doen dingen niet zomaar. We reflecteren en kijken samen naar timing, vorm en omgeving. Zo ontvlammen we bij leerlingen een vuurtje.”
Veel voor elkaar krijgen
Donny vervolgt: “Iedere ochtend spreken we als team uit dat wij het raadsel van ieder kind willen ontrafelen. Dat we blijven kijken wie we voor ons hebben. Open zijn naar leerlingen én hun vragen – daar begint het. Mijn rol is om collega’s hier zo goed mogelijk in te faciliteren. Sparren over ideeën en mogelijkheden aanreiken. Wij durven veel nieuwe dingen en voeren ideeën uit door gewoon te doen! Van een kerstbrunch met opa’s en oma’s tot samen een Ecodome bouwen. Ja, wij krijgen best bijzondere dingen voor elkaar. En ook tegenslag is leerzaam; incasseren, accepteren en weer verder.”
De actuele uitdagingen?
Donny grijnst bij de vraag. “Bijna alles wat wij doen is een uitdaging, geboren uit gedrevenheid. Bijvoorbeeld onze werkwijze in de bovenbouw – daar krijgen we vaak vragen over vanuit andere scholen … hoe dan? Een ander voorbeeld is dat wij niet met cijfers en rapporten werken. Wij zetten leerlingen in hun kracht via een portfolio waarin feedback en reflectie centraal staan. Tegelijkertijd vraagt de wereld om meetbaarheid, wat soms voor extra uitdaging zorgt. Toch lukt het, tot grote vreugde van de theatermaker in mij: elkaar inspireren en uitnodigen om vooral te doen wat ons energie geeft!”
Lees ook:
Interview Sirwan Al Hasso, docent natuurkunde op Raayland College in Venray
Interview Vio Heuts, docent Nederlands op Graaf Huyn College in Geleen
Interview Sharon van Dael, docent muziek op scholengemeenschap Philips van Horne in Weert
Interview Mitch Geenen, docent aardrijkskunde op Groenewald in Stein
Interview Mano Pallandt, teamleider op het Dendron College in Horst
Interview Eva Brauers, ondersteuningscoördinator op het Stella Maris College in Meerssen
Visie Horizon 2025
Nieuwsgierig geworden naar een baan in het onderwijs?