Dat spreekwoord hebben wij ook, alleen nét ietsje anders!
Flinke stap verder
In Irak gaf Sirwan al twee jaar les in natuurkunde. Hij wil ook hier graag nuttig zijn in zijn vakgebied. “Mijn diploma is inmiddels door DUO gelijkgesteld aan een 1e graad bevoegdheid. Werken in het praktijkonderwijs staat net wat verder van me af. Ik wil die natuurkunde gewoon weer meemaken. Op het Raayland was er een docent die mij wel wilde begeleiden in de lessen. Dat was zo fijn, want ik heb voor de zomervakantie al wat maanden meegelopen. Een paar lessen uitleg gegeven en veel nieuwe dingen gedaan. Voor mij een flinke stap verder.”
Nu een baan van drie dagen
Al zijn inzet resulteerde in een baan als technisch onderwijsassistent. Sirwan werkt nu drie dagen als TOA. De andere twee dagen volgt hij de cursus ‘Wereldburgers voor de klas’, in een klasje van zestien. Sirwan: “Goed he? Kijk, mijn baas wist dat ik graag een stapje verder wilde zetten. En voor die opleiding moet je een goede plek hebben in school. Ik moet er wel veel voor reizen, want het is in Weert. Alleen wilde ik meteen dit jaar al aan de bak. Dus dat uur heen en uur terug is het mij waard.”
Graag meer verantwoordelijkheden
Sirwan werkt nu met alle niveaus en in alle klassen. Hij houdt ervan om zelfstandig zijn gang te gaan en dingen te regelen. Onderzoeken voorbereiden, spullen klaarzetten, uitleg geven, zorgen dat leerlingen veilig werken. “Ik functioneer al best goed en mijn collega’s zijn tevreden. Ik geniet van het begeleiden van groepjes, zeker bij natuurkunde. Wel heb ik al om meer verantwoordelijkheden gevraagd; dat past bij mijn karakter. Maar we bouwen het stap voor stap op!”
Zelfde doel voor alle kinderen
Goede docenten bouwen mee aan een fijne maatschappij, vindt Sirwan. Dat betekent ook goed kijken en met ouders overleggen. Hij ervaart op het Raayland niet veel verschil met zijn werk in Irak. “Nee, mensen zijn mensen”, zegt Sirwan. “Ook hier is mijn levensvraag: hoe maak ik mooie mensen van deze jongeren? Ik wil dingen aanreiken en zorgen dat ze een goede toekomst hebben. Leerlingen maken bij ons een lang en belangrijk groeiproces door. Dat maakt het ook zo’n leuk werk! Dichtbij zijn, advies geven en een voorbeeld zijn. Leerlingen doen namelijk vooral wat ze zien. En natuurlijk houd ik van natuurkunde, maar net zoveel van een fijn contact en goede communicatie.”
‘Vier talen in m’n hoofd is best druk’
Sirwan is ontzettend blij met alle hulp en kansen tot nu toe. Zijn volgende stap is een betere taalbeheersing. “Nederlands is best lastig om in detail goed te lezen en schrijven. In het begin kreeg ik een geweldig Taalmaatje. Elke week zaten we bij elkaar; thuis of we gingen ergens koffiedrinken Nu ik werk, zien we elkaar eens per maand.” Waar Sirwan het meeste van heeft geleerd is fouten maken. En dat hij gewoon overal kan oefenen. Zijn moedertaal is Koerdisch en op school leerde hij Arabisch en Engels. En nu Nederlands in sneltreinvaart. “Met vier talen wordt het wel eens druk in m’n hoofd!”, zegt hij lachend. “Ach, ik zei al … mijn belangrijkste taak als docent is dat ik jongeren begeleid in mens zijn. Jij zelf, met je familie en in het geheel. En ieder huisje heeft z’n kruisje, haha. Wist je dat wij dat spreekwoord ook hebben? Alleen nét ietsje anders!”
Lees ook:
Interview Donny Jeurissen, teamleider op Vrijeschool Parkstad in Heerlen
Interview Vio Heuts, docent Nederlands op Graaf Huyn College in Geleen
Interview Sharon van Dael, docent muziek op scholengemeenschap Philips van Horne in Weert
Interview Mitch Geenen, docent aardrijkskunde op Groenewald in Stein
Interview Mano Pallandt, teamleider op het Dendron College in Horst
Interview Eva Brauers, ondersteuningscoördinator op het Stella Maris College in Meerssen
Visie Horizon 2025
Nieuwsgierig geworden naar een baan in het onderwijs?